Partnerzy

Porady eksperta

Publiczność zwykle zachowuje w pamięci zaledwie 20% z prezentacji, w której korzysta się jedynie ze słowa mówionego.
Jeśli połączymy słowa z informacją wizualną, np. z obrazem wyświetlanym na ekranie, publiczność zapamięta 60-80% informacji, które jednocześnie słyszy i widzi.
Dzięki wykorzystaniu technologii projekcyjnych, możemy uczynić dane, grafikę i filmy wizualne dostępnymi dla uczestników i wyświetlić je w każdym rozmiarze.

Efektywoność prezentacji jednakże często zależy od możliwości wyraźnego i czytelnego odebrania treści przez widownię.

Wybór właściwego ekranu
Wysokiej jakości ekran projekcyjny odgrywa ważną rolę w powodzeniu każdej prezentacji i zwiększa ilość wiedzy i informacji zapamiętywanych przez uczestnika.

Aby ułatwić wybór właściwego ekranu projekcyjnego, zestawiliśmy kilka ważnych kryteriów jakie trzeba wziąć pod uwagę przed podjęciem decyzji.

 

1. Typ ekranu (przenośny czy stacjonarny ?)

AV.Net Sieci Audiowizualne oferuje szeroki asortyment zarówno przenośnych jak i stacjonarnych ekranów projekcyjnych.

Przed podjęciem decyzji o zakupie ekranu, musisz wiedzieć:

  • Czy będzie zainstalowany na stałe w jednym pomieszczeniu

lub

  • Czy istnieje potrzeba korzystania z niego w różnych miejscach

AV. Net oferuje zarówno sterowane ręcznie ekrany ścienne jak i ekrany elektryczne do instalacji ściennych i sufitowych.
Jeżeli najważniejsza jest elastyczność zastosowań, AV.Net proponuje szeroki wybór ekranów projekcyjnych przenośnych, na trójnogu oraz składanych typu Medium-fold.

2. Rozmiar ekranu

Przy wyborze odpowiedniego rozmiaru ekranu najważniejszymi kryteriami wyboru są: wymiary pomieszczenia, umiejscowienie siedzeń i odpowiednia technologia projekcji.

Publicznosć nie powinna siedzieć zbyt blisko ekranu, ponieważ nie będzie w stanie ogarnąć wzrokiem całego obrazu. Równie ważne jest, aby nie siedziała za daleko od ekranu, gdyż nie będzie w stanie dostrzec mniejszej czcionki i szczegółów oglądanego obrazu, jak również będzie podatna na szybsze zmęczenie oczu.

A oto generalna zasada jaką trzeba się kierować:
Minimalna odległóść od ekranu pierwszego rzędu krzeseł powinna być co najmniej 1.5 razy większa od szerokości ekranu.

Na przykład: Jeżeli szerokość ekranu wynosi 2 metry, minimalna odległość pomiędzy ekranem i pierwszym rzędem krzeseł powinna wynieść 3 metry .

Aby zapewnić wystarczającą widzialność i czytelność tekstu i szczegółów, maksymalna odległość od ekranu do ostaniego rzędu nie powinna przekroczyć 6-krotnej szerokości ekranu.

Jeżeli szerokość ekranu wynosi 2 metry, odległość projekcyjna nie powinna być większa niż 12 metrów .

Wysokość ekranu jest kalkulowana w oparciu o format obrazu wybranej technologii projekcyjnej.

Na przykład: Jeżeli szerokość ekranu wynosi 2 metry, wysokość ekranu dla projekcji z rzutnika pisma powinna wynieść (format obrazu 1:1) 2 metry.

W przypadku gdy szerokość ekranu wynosi 2 metry, bieżąca wysokość dla projekcji danch/video powinna wynieść (format obrazu 4:3) 1,5 metra.

Dla siedzącej publiczności, najniższa część powierzchi ekranu powinna być nie mniejsza niż ok. 90-120 cm od podłogi po całkowitym rozwinięciu ekranu (zobacz ilustracja 2).

3. Format obrazu

Każda metoda projekcyjna ma swój własny stosunek wysokości do szerokośći.
Najbardziej popularne formaty obrazu to:

Format obrazu

Szer : Wys

Projekcja z rzutnika pisma

1 : 1

Projekcja z rzutnika slajdów

3:2

Projekcja danych/video

4:3

Projekcja szerokoekranowa (HDTV)

16:9

Aby osiągnąć optymalną projekcję, wymiary ekranu powinny odpowiadać właściwemu formatowi wyświetlanego obrazu. AV.Net oferuje szeroki asortyment ekranów w formatach obrazu 1:1, 4:3 i 16:9.

Możemy zaproponować również różne typy ekranów w innych formatach.

4. Powierzchnia projekcyjna

Oprócz typu ekranu i technologii projekcji, bardzo ważne przy wyborze są również właściwości powierzchni projekcyjnej.

Charakterystyki odbicia światła powierzchni obrazu definiowane są za pomocą współczynnika luminacji (zwanym często współczynnikiem wzmocnienia - gain). Współczynnik wzmocnienia określa efektywność powierzchni obrazu i wskazuje jak duża jest proporcja odbitego światła w porównianiu z białą, standardową powierzchnią.

Istnieje również zależnośc pomiędzy współczynnikiem wzmocnienia i kątem widzenia -
im większy współczynnik wzmocnienia, tym mniejszy kąt widzenia.

Pole widzenia jest dwukrotnie większe od kąta widzenia.

Różne powłoki powierzchni ekranu dają różne właściwości odbicia.

AV.Net oferuje dwie różne powierzchnie ekranu: ekrany z powierzchnią Typ D (Matt-White) oraz ekrany z powierzchnią Typ S (White Ice).

Powierzchnia ekranu Typ D (d=diffuse)

  • Rozpraszają światło we wszystkich kierunkach (poziomo i pionowo)
  • Są matowo białe (matt-white)
  • Mają kąt obserwacji 45 do 50 stopni
  • Współczynnik wzmocniania wynosi 1-1.2

Ta powierzchnia obrazu jest odpowiednia w połączeniu z projektorami o jasności 1,500 ANSI lumenów oraz projekcją w zaciemnionych pomieszczeniach.
Publiczność może siedzieć na większym obszarze.

Powierzchnia ekranu Typ S (s=specular)

  • Odbijają światło wzdłuż osi projekcji dwa razy jaśniej niż w przypadku ekranów z powierzchnią Matt-White
  • Mają perłowy odcień
  • Mają kąt obserwacji 30 do 40 stopni
  • Współczynnik wzmocniania wynosi 2-2,2

Ta powierzchnia ekranu jest odpowiednia w połączeniu z projektoami z jasnością 1,500 ANSI lumenów jak również w środowisku o dużym stopniu naświetlenia. Rozmieszczenie siedzeń powinno być dostosowane do mniejszego kąta widzialności obrazu.

5. Urządzenie projekcyjne

Dopełnieniem poprzednich kryteriów jest wybór technologii projekcyjnej (projektor, rzutnik slajdów, rzutnik pisma), która również odgrywa istotną rolę. Przy wyborze ekranu należy wziąć pod uwagę wszystkie możliwe urządzenia projekcyjne, z jakich będziemy chcieli korzystać przy prezentacjach.