Wydawałoby się, że z urządzeń elektro-technicznych w hotelu nie ma nic prostszego, niż zestaw nagłaśniający. To niestety błędna opinia. To, że widzimy wiele rozwiązań na rynku konsumenckim, które sprawdzają się w domach nie oznacza, że da się je z powodzeniem wdrożyć do instalacji biurowych. Poniżej znajdą państwo kilka ważnych czynników mających istotny wpływ na to, jaki sprzęt audio powinniśmy wybrać, by spełniał nasze oczekiwania.
Wielkość pomieszczenia (kubatura) – kolumna głośnikowa produkuje ciśnienie akustyczne, czyli potocznie dźwięk. Pojedyncza kolumna potrafi wytworzyć ograniczoną ilość tego ciśnienia, które wraz z odległością coraz bardziej się rozpręża. Proponując nagłośnienie do pomieszczenia, musimy sobie zdawać sprawę z faktu, że na dobór ilości kolumn i ich mocy wpływa przede wszystkim powierzchnia i wysokość pomieszczenia. Mniejsza ilość mocniejszych kolumn jest gorszym rozwiązaniem od kolumn o mniejszej mocy, ale gęściej rozmieszczonych. W pierwszym przypadku otrzymamy duże ciśnienie przy kolumnie (będzie tam głośno) a ludzie w środku sali mogą mieć już problemy ze zrozumieniem treści (niskie ciśnienie akustyczne, nakładające się na dźwięk pogłosy oraz echa)
Rodzaj materiału dźwiękowego – w zależności od tego, czy chcemy nagłośnić salę konferencyjną czy parkiet taneczny, stosuje się nagłośnienie w różnych technologiach i kolumny różnej budowy. Zawsze zaznaczajmy jaki rodzaj dźwięku chcemy odtwarzać w danym pomieszczeniu. W salach, gdzie ludzka mowa jest zdecydowanie dominującą treścią przekazywaną przez system audio, tańszym oraz łatwiejszym w instalacji i serwisowaniu rozwiązaniem będzie system oparty na technologii 100V. Dzięki niej znacznie zaoszczędzimy na okablowaniu, gdyż wystarczą zwykłe zasilające kable sieciowe. Łatwiejsze będzie również łączenie kolumn, gdyż możemy je łączyć równolegle. W przypadku nagłośnienia tanecznego powinniśmy skłonić się do wzmacniaczy Ohmowych, które znacznie lepiej radzą sobie z odtwarzaniem niskich częstotliwości, tak istotnych w muzyce.
Rodzaje kolumn głośnikowych
Kolumna do zabudowy w suficie – najpopularniejsze rozwiązanie do nagłaśniania sal konferencyjnych oraz ciągów komunikacyjnych. Są relatywnie tanie ze względu na prostą budowę. Zwykle maskownice można malować natryskowo, co pozwala na idealne maskowanie na miejscu instalacji. W związku z brakiem skrzyni rezonansowej, trochę gorzej odtwarzają niskie tony.
Kolumna zamknięta mała – używane najczęściej tam, gdzie nie ma sufitów podwieszanych. Ograniczona moc oraz wielkość głośników sprawiają, że dobrze odtwarza częstotliwości wysokie oraz średnie. Jeżeli chcemy, by była częścią nagłośnienia klubowego, odtwarzanie niskich częstotliwości należy powierzyć oddzielnej dedykowanej kolumnie (subwoofer) lub doposażyć system w kilka kolumn pełnozakresowych.
Kolumna zamknięta duża (pełnozakresowa) charakteryzuje się dużą średnicą głośnika niskotonowego oraz dużą mocą. Wszystko to sprawia, że przenosi cały zakres częstotliwości, więc może być z powodzeniem stosowana jako część nagłośnienia klubowego lub plenerowego.
Kolumna zamknięta liniowa – specjalnie dobrane przetworniki oraz charakterystyczna konstrukcja kolumny zapewnia równy poziom natężenia dźwięku niezależnie od odległości.
Subwoofer – kolumna efektowa wyspecjalizowana w odtwarzaniu niskich tonów. Wszędzie tam, gdzie chcemy nagłośnić muzyką lub efektami specjalnymi dużą powierzchnię, subwoofer jest niezbędny. To właśnie dzięki tym kolumnom czujemy jak powietrze drży w płucach, a ziemia pod nogami.
Kolumny zamaskowane – jak dyskretnie nagłośnić ogród lub okolice basenu? Dzięki wodoodpornym kolumnom zamaskowanym w atrapach kamieni, stworzymy tło muzyczne w każdym miejscu. Wzorów i kolorów jest bardzo wiele i bez większych problemów powinniśmy znaleźć kolumny, które idealnie będą wtapiały się w otoczenie.
Nie trzymajmy się ściśle parametrów z kart katalogowych. To tylko liczby, które nie zawsze odzwierciedlają jakość otrzymywanego dźwięku. Jeżeli nie mamy możliwości posłuchania konkretnych głośników, zdajmy się na opinię fachowca. A jeżeli porównujemy już liczby, to najważniejszym parametrem powinna być skuteczność (mierzona w decybelach [dB]), a dopiero na drugim lub dalszym miejscu moc.
Same głośniki to jednak nie wszystko. Razem z głośnikami wybiera się wzmacniacz, który będzie je napędzał. Nie powinniśmy kupować tych dwóch komponentów oddzielnie, gdyż w instalacjach profesjonalnych optymalny dobór sprzętu ma dużo większe znaczenie, niż przy sprzęcie konsumenckim.
Podstawowe komponenty systemów nagłośnieniowych
Wzmacniacz zintegrowany – najpopularniejszy rodzaj wzmacniacza. Końcówka mocy i przedwzmacniacz w jednej obudowie (stąd nazwa), posiada zwykle kilka wejść, kontrolę balansu oraz barwy dźwięku. Ograniczeniem takiej konstrukcji jest zwykle moc, najczęściej nie przekraczająca 250W.
Końcówka mocy – właśnie ten komponent daje „moc” naszym głośnikom. Zwykle nie posiada żadnej regulacji, czasem wyposażona jest we wskaźnik wysterowania lub regulację wzmocnienia. W większości przypadków posiada jedno (RCA) lub dwa wejścia (RCA oraz XLR).
Przedwzmacniacz – urządzenie, które zajmuje się regulacją głośności poszczególnych podłączonych komponentów oraz przełączaniem wejść. Dzięki niemu możemy ustawić tą samą głośność na różnych komponentach. Niektóre oferują możliwość miksowania muzyki w tle oraz wejście mikrofonowe.
Mikser – dzięki niemu możemy odsłuchiwać dźwięk wymieszany równocześnie z kilku źródeł. Każde z wejść posiada niezależne sterowanie, przez co żaden mikser nie jest intuicyjny w obsłudze i bez wcześniejszego przeszkolenia obsługa nie poradzi sobie z odpowiednim wykorzystaniem urządzenia.
Inne urządzenia – oprócz podstawowych komponentów wymienionych wyżej, często stosowanymi są procesory dźwięku (np. eliminujące pogłos i automatycznie wyrównujące wzmocnienie na poszczególnych końcówkach mocy), eliminatory sprzężeń zwrotnych (zapobiegające się samowzbudzaniu nagłośnienia) oraz wiele innych, w wyborze których pomogą Państwu handlowcy oraz instalatorzy naszej firmy.
Urządzenia wejściowe
Wszystkie wymienione wcześniej komponenty służą do odtwarzania dźwięku, jednak by działały trzeba podać sygnał wejściowy. Poniższe urządzenia są źródłami sygnału:
Mikrofon – najczęściej spotykane źródło sygnału, dostępne w formie przewodowej oraz bezprzewodowej, w wielu kształtach dopasowanych do rodzaju prelekcji.
Najpopularniejszymi są:
- przewodowy mikrofon doręczny. Najpopularniejsze rozwiązanie na rynku dzięki atrakcyjnej cenie oraz zwykle dobrej jakości dźwięku. Dzięki szerokiej gamie różnego rodzaju uchwytów jest bardzo uniwersalny.
- bezprzewodowy mikrofon doręczny. Druga najpopularniejsza forma mikrofonu, oferuje wszystkie zalety poprzednika jednocześnie uwalniając od okablowania
- bezprzewodowy mikrofon wpinany w klapę. Bardziej dyskretne rozwiązanie, które oprócz nie rzucania się w oczy uwalnia rękę. Polecamy przy debatach oraz wszędzie tam, gdzie istnieje potrzeba manipulowania np. komputerem lub prezenterem.
- bezprzewodowy mikrofon nagłowny. Mikroskopijne rozmiary oraz tworzywa w kolorze skóry sprawiają, że jest niemal niewidoczny. Polecamy stosowanie wszędzie tam, gdzie występuje znaczny poziom natężenia dźwięku w tle i mikrofony wpinane w klapę się nie sprawdzają.
Odtwarzacz – pod tą nazwą kryje się wiele urządzeń. Mogą to być odtwarzacze CD, tunery FM/DAB, odtwarzacze plików cyfrowych MP3, itp.
Dzięki zastosowaniu przedwzmacniacza, urządzeniem wejściowym mogą być również podłączane komputery, telefony, systemy video/telekonferencyjne czy nawet domofon. O możliwościach integracji z istniejącymi systemami porozmawiaj ze specjalistą z naszej firmy.
Podsumowując, w przypadku niewielkich sal (do 150m2), możemy z pomocą sprzedawcy zdalnie zaprojektować i zakupić prosty, kompletny system nagłośnienia, z którego instalacją powinien poradzić sobie niemal każdy instalator (minusem jest brak gwarancji na instalację, czyli mamy tylko instalację na poszczególne urządzenia). W przypadku większych sal powinniśmy się jednak zdecydować na firmę, która oprócz sprzedaży zajmuje się również instalacją. Fachowcy dobiorą i zainstalują sprzęt do Państwa konkretnych warunków i potrzeb. Plusami takiego rozwiązania są gwarancja dobrej jakości dźwięku, spełnienie wszystkich wymagań oraz gwarancja nie tylko na urządzenia, ale również na poprawne działanie całego systemu.